Opintomatkalla Ranskassa

Suomen Klubitalot ry:lle myönnettiin alkuvuodesta Erasmus+-akkreditointi, ja saimme myös Erasmus+-liikkuvuusavustusta, jonka avulla mahdollistettiin opintomatka Ranskaan. Opintomatkalle lähti jäseniä ja henkilökuntajäseniä Salon, Pönkän, Helsingin ja Karhulan Klubitaloilta.

Maanantaina 16.09.2024 lähdimme opintomatkalle Ranskaan. Auto starttasi Kotkasta klo 03:30 kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Lentokentällä tapasimme muut ryhmämme jäsenet ja niin seikkailu alkoi.

Lensimme Helsinki-Vantaalta Charles De Gaullen lentokentälle Pariisiin. Kyseinen kenttä on varmasti sekavin ja jollain mittareilla ahdistavinkin kenttä, millä olen ollut. Onneksi meillä oli matkanjohtajana kokenut maailmanmatkaaja Mari. Hänellä ei mennyt sormi suuhun missään tilanteessa, tai ainakaan hän ei näyttänyt sitä.

Viimein melkein 12 tunnin reissaamisen jälkeen saavuimme Bourdeauxiin hotelliin. Hotelli oli oikein viihtyisä. Hotellin pääsisäänkäynnin molemmin puolin oli kaksi valtavaa palmua, mikä oli suomipojasta varsin eksoottista. Illalla kävimme kiertelemmässä Bourdeauxia. Emme tehneet pitkää kierrosta, sillä kaikki olivat varsin väsyneitä päivän matkustamisesta, mikä oli sinäänsä harmi sillä paikkaan olisi ollut kiva tutustua enemmänkin. No löysin minä sieltä itselleni asunnon eläkepäiviksi. Ja paikalliset ihmiset olivat ystävällisiä, eivät ollenkaan sterotyyppisiä ranskalaisia, tai sellaisia kuin olin kuvitellut ranskalaisten olevan. Söimme kierroksen aikana patongit jostain katukahvilasta ja kyllä ranskalaiset patonkinsa osaavat tehdä, oli todella hyvää. Erikoisuus Bordeaux’n hotellissa oli se, ettei aamupala sisältynyt huoneen hintaan. Aamupala maksoi 19€/aamu. No onneksi emme olleet siellä kuin kaksi yötä, muuten olisi matkakasssa huvennut pelkkiin aamupaloihin.

Vierailupäivä oli pitkä, melkein yhdeksän tuntia, mutta varsin antoisa.

Seuraavana päivänä kävimme tutustumassa paikalliseen Klubitaloon. Huomasin klubitalovierailun aikana, että Klubitalot ovat perustehtävältään ja päiväohjelmiltaan samankaltaisia ainakin Euroopassa. Jäsenenä olisi siis helppo mennä mukaan minkä tahansa Klubitalon toimintaan missäpäin Eurooppaa tahansa. Vierailupäivä oli pitkä, melkein yhdeksän tuntia, mutta varsin antoisa.

Kolmas päivä meni matkustaessa. Viisi tuntia junalla Bordeauxista Lyoniin. Syy, miksi matka kesti niin kauan on se, että Ranskassa junat kulkevat vain pohjois-etelä suunnassa, joten meidän piti ensin matkustaa pohjoiseen kohti Pariisia ja sitten taas etelään kohti Lyonia. Lyonissa meillä oli saapumispäivänä vapaa-aikaa, joten lähdimme illalla kiertelemään vanhaan kaupunkiin. Lyonin vanha kaupunki on Unescon maailmanperintökohde, enkä ihmettele yhtään miksi. Arkkitehtuuri oli aivan uskomatonta vanhoissa rakennuksissa. Kaupungissa vallitsi rento Keskieurooppalainen ilmapiiri. Ihmiset istuivat terasseilla ja kahviloissa, liikkeellä oli myös lapsiperheitä, vaikka ilta oli jo pitkällä. Kiertelimme kaupungilla kolme tuntia, sitten oli aika lähteä takaisin hotellille. Seuraavana päivänä menimme vierailulle paikalliselle Klubitalolle.

Lyonin Klubitalo oli tunnelmaltaan erilainen kuin Bourdeaux. En tiedä, johtuiko siitä, että Lyon on isompi kaupunki, mutta meno Klubitalolla tuntui hektisemmältä kuin Bourdeauxissa. Aikataulu oli tiukka ja siitä pidettiin kiinni melkein preussilaisella täsmällisyydellä. Oli kuitenkin mukava nähdä kuinka erilaisia, ja toisaalta samanlaisia klubitalot voivat olla. Jälleen päivä oli pitkä ja illalla olikin mukava vain lepäillä hotellilla.

Perjantai, viimeinen päivä. Aamupalan jälkeen kirjauduimme ulos hotellista. Hetken miettimisen jälkeen päädyimme ottamaan taksit lentokentälle, sillä taksi oli paitsi reilusti nopeampi myös halvempi kuin julkiset kulkuvälineet. Lähdimme lentokentälle klo 10:30. Sisäinen lento Pariisiin kesti muutaman tunnin. Pariisissa olimme taas ”lempi” kentälläni Charles De Gaullella. Siellä menikin sitten vähän pidempään ja hyvä niin, sillä oikeaan terminaaliin löytäminen oli taas omanlaisensa seikkailu. Viimein Finnairin koneessa. Laskeutuminen Helsinki-Vantaalle noin klo 23:30. Yhden ryhmäläisen vienti kotiin ja auton nokka kohti Kotkaa. Kotona klo 01:30 perjantai-lauantai välisenä yönä. Matka oli raskas, mutta antoisa. Onneksi lähdin.